Sunday, 19 May 2013

GIFT 2013 presents CULLBERG BALLET

High heels too (2013)
Choreography Benoît Lachambre
Music Hahn Rowe
Installation concept Laurent Goldring, made by Alexandra Bertaut and Laurent Goldring
Video Laurent Goldring
Costume design Alexandra

HIGH HEELS TOO

CANADIAN CHOREOGRAPHER BENOÎT LACHAMBRE CREATES A NEW PIECE FOR SIX OF THE CULLBERG BALLET DANCERS, WITH WORLD PREMIÈRE IN STOCKHOLM IN MARCH 2013. THE IDEA FOR THE NEW WORK CAME WHEN LACHAMBRE TOOK PART IN A CONTEMPORARY DANCE PROJECT AT ONE OF MONTRÉAL’S BURLESQUE CLUBS, AND CREATED A SOLO ON HIGH HEELS FOR A DANCER. IN THE NEW PIECE FOR CULLBERG BALLET; HIGH HEELS TOO, LACHAMBRE COLLABORATES WITH COSTUME DESIGNER ALEXANDRA BERTAUT, VISUAL ARTIST LAURENT GOLDRING, BOTH BASED IN PARIS, AND THE NEW YORK-BASED COMPOSER HAHN ROWE. 

“Crucial and truly outstanding is the music. If there is a story in High heels too, it is told by Hahn Rowe’s exquisite, sophisticated live-electronica, intimately influencing and being influenced by everything taking place on stage. Beginning with hardly audible crackles and glitches, continuing with repeating synthetical bird song and icing bows. Hahn Rowe creates a room within the room, deepening and reinforcing the totality. High heels is hardly a dance blockbuster, but one of the most poetic, thought provoking works I have ever seen with Cullberg Ballet.
Narrow, yet not difficult. Definitely sublime. Absolutely stunning.”
Örjan Abrahamsson, Dagens Nyheter, 3 March 2013

“High heels too is a perspective play with body, gender, room, tension and shifts between the artificial and the intuitive – also emphasized by Hahn Rowe’s subtle composition of sound and electronic beats. The piece moves from surface to interior with an accelarating pulse. With is sculptural qualities the piece could also be presented in an art context – the dancing doesn’t begin until the end. The movements are transmitted from the spine and outwards. That is the core of Lachambre’s body concious movement philosophy. The outwork helps us see; the visual and auditory totality captures the interest almost all the way. It could have been banal but is suggestive and beautiful.”
Anna Ångström, Svenska Dagbladet 3 March 2013

“High heels too is a poetic play with the interaction between the body and everything contributing to changing its original shape, or if preferred, a study in man’s obsession of changing identity.”
Lena Andrén, Nummer.se, 2 March 2013




















კანადელი ქორეოგაფი, მხატვარი, იმპროვიზატორი, პედაგოგი და მონრეალის Par B.L.eux თეატრის სამხატვრო ხელმძღვანელი ბენუა ლაშამბრე საერთაშორისო ცეკვის საზოგადოების გამორჩეული წევრია და უკვე ოცდაათი წელია რაც თავის გამორჩეულ ისტორიას ქმნის. 80-იანი წლებში, ნიუ იორკში, მან საქვეყნოდ გაითქვა სახელი როგორც ცეკვის ხელოვნების მკვლევარმა და იმპროვიზატორმა. 1990 წლებიდან კი მან საკუთარი ცოდნის და დაკვირვებების სწავლება დაიწყო და 1996 წელს საკუთარი თეატრი Par B.L.eux დაარსა. იგი თანამედროვე და ინტერდისციპლინარული (რამდენიმე ჟანრის, მიმართულების შერწყმა) ქორეოგრაფიული ნამუშევრებითაა გამორჩეული. მათ ახასიათებს ვიზუალური და საშემსრულებლო არტის განუყოფელი ხედვა. ხოლო ბენუა ლაშამბრეს გაბედულმა, ელექტროდარტყმასავით მგრძნობიარე, მეტაფორულმა წარმოდგენებმა ცეკვის ფილოსოფიის და თეორიის განვითარება განაპირობა. კანადის ხელოვნების სახელმწიფო საბჭომ გამორჩეული წვლილისთვის ცეკვის ხელოვნებაში მას ეროვნული პრემია გადასცა და კანადური თეატრის პიონერისა და მედროშის დორა მავორ მურის ჯილდო.

No comments:

Post a Comment